Kaffe i Danmark

Regionale forskelle i kaffedrikning
Der er absolut ingen tvivl om, at kaffemaskinen er et af de køkkenredskaber, som bliver hyppigst anvendt i de danske hjem. Faktisk viser nyere statistikker, at danskerne i gennemsnit drikker helt op til fire kopper kaffe dagligt. Yderligere viser statistikkerne også, at mænd i gennemsnit konsumerer lidt mere end kvinderne.
Der findes rigtig meget relevant statistik, når det kommer til kaffe men vi kan selvfølgelig ikke afdække det hele. Med dette indlæg vil vi sætte fokus på de regionale forskelle, når det kommer til danskernes kaffevaner. Til at gøre dette har vi valgt at tage udgangspunkt i en undersøgelse fra 2015, foretaget af Analyse Danmark for Baresso.
 
Region Nordjylland
Ifølge Analyse Danmarks undersøgelse repræsenterer nordjyderne den del af befolkningen, som tæller allerfærrest kaffedrikkere. Derudover viser undersøgelsen også, at de nordjyder som endelig vælger at drikke kaffe, også har svært ved at blive enige omkring præferencer og vaner. Undersøgelsen viser, at Region Nordjylland tæller den største andel kaffedrikkere, som køber én eller flere kopper kaffe ude om ugen. Den viser også, at regionen har den største andel af kaffedrikkere, som aldrig køber en kop færdigbrygget kaffe.
Region Nordjylland repræsenterer den del af befolkningen, som går mindst op i rengøring, god service, hyggelig atmosfære, samt kvalitet og smag.
Bonusinfo: Region Nordjylland repræsenterer den del af befolkningen, som sætter mest pris på at sidde for sig selv. Desuden repræsenterer den også den andel, som priser socialt samvær højest. En sjov lille uenighed.
 
Region Midtjylland
Hvad angår Midtjyderne, så virker det ikke til, at man her går synderligt meget op sin kaffe. Region Midtjylland tæller nemlig færrest kaffedrikkere, som køber en kop færdiglavet kaffe mindst en gang om ugen. Og når de så endelig vælger at købe en kop, så skal den allerhelst være simpel.
Midtjyder tilhører den del af befolkningen, som går mindst op i håndbrygget kaffe.
Bonusinfo: Region Midtjylland repræsenterer den del af befolkningen, som oftest vælger at købe deres købekaffe i automaterne. Yderligere kan det nævnes, at især befolkningen i Aarhus vælger at ty til filterkaffe oftere, end de gør i de andre storbyer.
 
Region Syddanmark
Med hensyn til Region Syddanmark, så er det her særdeles populært at gå på kaffebar. Den primære årsag til lige netop dette, skal ses i lyset af det store og spændende udvalg, som kaffebarerne oftest tilbyder. Sønderjyderne og fynboerne sætter stor pris på en god kaffeoplevelse, og de tilhører den del af befolkningen, som går mindst op i den hurtige betjening.
Desuden viser undersøgelsen, at folk fra Region Syddanmark repræsenterer den del af befolkningen, som går mest op i madsortiment, værdi for pengene og hyggelig atmosfære.
Bonusinfo: Især Vejle og Odense repræsenterer de storbyer i Danmark, hvor man oftest vælger en ikke-kaffebaseret drikkevare såsom iceblend eller en varm chokolade.
 
Region Sjælland
Sjælland repræsenterer Danmarks mest kaffedrikkende region. Sagt på en anden måde, så vælger knap otte ud af ti sjællændere at drikke kaffe. Den primære årsag til lige netop kaffens popularitet på Sjælland, skyldes i stor grad koffeinens effekt, frem for den egentlige oplevelse, som kaffen også giver.
Sjællænderne tilhører den del af befolkningen, som går mindst op i at kaffebaren fremstår hyggelig, og at der er plads til socialt samvær.
Bonusinfo: Region Sjælland tilhører den del af befolkningen, som allersjældnest går på kaffebar. Til gengæld tilhører den del, som oftest vælger at købe kaffen på tankstationen.
 
Region Hovedstaden
Når det kommer til københavnerne, så viser undersøgelsen at man her stiller de højeste krav til kaffebarerne. Københavnerne er den del af befolkningen, som går mest op i at kaffen er håndbrygget, at der er plads til socialt samvær, at man benytter bæredygtige råvarer, hurtig betjening, ordentlig service samt god kvalitet og smag.
Desuden viser undersøgelsen også, at hver ottende Københavner benytter sig af kaffebaren som ekstern arbejdsplads. Ligeledes kan det tilføjes, at københavnerne også tilhører den del af befolkningen, som oftere tyr til cappuccinoen.
Bonusinfo: Personer fra hovedstadsområdet repræsenterer den del af befolkningen, som går allermest på kaffebar. Til gengæld tilhører de også den del, som allersjældnest køber kaffen i automater eller på tankstationen.